Nefelejcs kártya
szabályok, ötletekAz első doboz tartalma: 16 pár kártya, a “Csikós” lap, egy Kárpát-Medence térkép, valamint a játékleírás.
A második doboz tartalma: 16 pár kártya, a “Cifraszűrös juhász” lap, egy Kárpát-Medence térkép, 60 db gomb, valamint a játékleírás.
Játékok kisebbeknek
Párkereső
A klasszikus „Fekete Péter” szabályai szerint játszunk. A játékosok 6-6 lapot kapnak, a többit lefordítva az asztalra tesszük. Minden játékos húz egy lapot, és az azonos motívumokat összepárosítva kiteszik maguk elé a párokat. Ha elfogynak a lapok az asztalról, akkor a játékosok egymástól húznak az óramutató járásának megfelelően. Akinek először fogy el a kezéből a lap, az lesz a nyertes. A többiek tovább játszanak, amíg csak egy kártya, (a Csikós vagy a Cifraszűrös juhász) marad valakinek a kezében. Ő lesz a vesztes.
Memória
Kivesszük a pakliból a Csikóst/Cifraszűrös juhászt, és csak a többi kártyával játszunk. A lapokat összekeverjük, és lefordítva szétterítjük az asztalon.
Az első játékos felfordít két tetszőleges lapot. Ha nem egyforma a motívumuk, akkor visszafordítja mindkettőt, és a következő játékos húz fel újabb két lapot. Amikor egyforma motívumot sikerül felhúznia, akkor a játékos a párt leteszi maga elé, és újra ő fordíthat fel két lapot. Addig fordítja fel kettesével a lapokat, amíg párt talál. Ha két különböző motívumút húz, akkor visszafordítás után a másik játékos következik. Az a győztes, akinek több párt sikerül összegyűjtenie a játék végére.
Az nyer, akinek a legtöbb párt sikerül gyűjtenie.
Az olvasni nem tudó gyerekek emlékezetében is elraktározódnak az egyes viseletek jellemzői és motívumai a többszöri játék során.
Játékok nagyobbaknak
Párkereső
A klasszikus „Fekete Péter” szabályai szerint játszunk, ugyanúgy, mint az olvasni még nem tudó gyerekekkel. A nehezítés, hogy csak akkor szerzi meg a párt a játékos, ha az asztalon kiterített térképen megmutatja az adott viselet helyét, ami lehet tájegység, népcsoport, vagy konkrét település.
Lehet időre is játszani (pl ha a játékos 1 percen belül nem találja meg a térképen a helyet, akkor a következő játékosnak kell megmutatnia viselet helyét, addig nem mehet tovább a játék, míg valaki meg nem mutatja), a játékosok tapasztalatának növekedésével csökkenthetjük a rendelkezésre álló időt.
Memória
A klasszikus memória játékot azzal egészítjük ki, hogy a térképen is meg kell mutatni megtalált népviselet-pár földrajzi elhelyezkedést megadott időn (például 1 percen) belül.
A játékosok emlékezetébe vésődnek az egyes viseletek jellemzői és motívumai mellett a viseletek földrajzi elhelyezkedése is.
Játékok a két doboz kártyával
Területfoglalás
A játékhoz a kárytalapokat, a térképet, és a 2. dobozban található gombokat is felhasználjuk; 2-4 személy játszhatja.
A cél: minél nagyobb vagy több egybefüggő terület megszerzése. Ehhez tudni kell, hogy melyik viselet melyik tájegységhez tartozik, vagyis hogy a térkép milyen nagyobb egységekre van felosztva.
Egy izgalmas játék, amelynek során a játékosok elméjébe bevésődnek a viseletek és azok elhelyezkedése a Kárpát-medencében, játékos formában tanuljűk mge a magyarság gazdag viselethagyományát.